Dobre maniery zawsze w cenie, ale nie zawsze nasze, jak mogłoby się wydawać, przyjazne innym kierowcom nawyki rzeczywiście poprawiają sytuację na drodze. Kiedy warto być kulturalnym na drodze, a kiedy nasza uprzejmość może zakorkować ulicę? Poniżej kilka przykładów dobrych i złych manier kierowców, które wpływają na korki.

 

Portrait of an happy man on his car

 

1. Wpuszczaj innych

W interesie wszystkich jest płynność ruchu. Jeśli ktoś chce zmienić pas – będzie probówał to zrobić tak czy inaczej, a jeśli zmusi nas do hamowania, tracą wszyscy. W interesie wszystkich zatem jest wpuszczenie kogoś w sposób płynny, dlatego zamiast „siedzieć” jadącemu przed nami kierowcy na zderzaku trzymaj dystans.

 

2. Nie wpychaj się

Pierwsza zasada doskonale uzupełnia się z kolejną. Zamiast wpychać się na siłę, sygnalizuj manewry z wyprzedzeniem. Zaskoczenie prowadzi do ostrego hamowania i do zwolnienia całej kolumny aut, aż do zatrzymania. Włącz kierunkowskaz, na pewno ktoś będzie kulturalny i Ciebie w sposób płynny wpuści.

 

3. Gdy jesteś na pasie do skrętu, skręcaj, a nie jedź prosto

To typowy przejaw cwaniactwa drogowego! Po to pasy ruchu są oznaczone kierunkami, którymi można z nich jechać by tego przestrzegać. Wielu kierowców jednak, korzystając z okazji, że pas do skrętu w prawo jest pusty, dla zaoszczędzenia sobie stania w korku, dojeżdża do początku skrzyżowania, przed auta z pasa, przeznaczonego do jazdy na wprost. Zasada jazdy na suwak tu nie obowiązuje. W ten sposób blokujemy po prostu możliwość skrętu osobom, które rzeczywiście chcą skręcić w prawo.

 

4. Wyprzedzaj z głową!

Czekanie na możliwość wyprzedzenia rowerzysty zakładające wolny pas ruchu w kierunku przeciwnym, nawet w sytuacji gdy można rowerzystę bezpiecznie wyprzedzić zjeżdżając do osi jezdni naprawdę nie jest przejawem dobrych manier. Oczywiście, zawsze w takiej sytuacji należy zachować szczególną ostrożność. Skazując jednak cały „ogon” kierowców jadących za nami na jazdę 20-30 km/h (przeciętna prędkość rowerzysty) prędzej czy później możemy wywołać korek lub lawinę wyprzedzeń i obelg pod naszym adresem.

 

5. Lewego pasa używaj tylko do wyprzedzania

To jedna z najczęstszych gaf popełnianych przez kierowców. No bo przecież skoro są dwa pasy, a lewy jest wolny to czemu sobie spokojnie nim nie jechać. Nie i kropka. Lewy pas służy do wyprzedzania. Zajmując niepotrzebnie lewy pas blokujemy drogę kierowcom, którzy chcą wyprzedzić samochody. A od spowolnienia ruchu do powstania korka nie daleko.

 

6. Nie wpuszczaj kilku samochodów pod rząd

Kurtuazji i dobrych manier nie należy mylić z przesadną uprzejmością na drodze. Przepuszczanie kilkunastu samochodów z drogi podporządkowanej może zwiększyć korek, ponieważ układ droga główna/podporządkowana nie wziął się z niczego, tylko z analiz ilości przejeżdżających pojazdów.

 

7. Realnie oceniaj możliwości i zamiary innych uczestników ruchu

Usiłowanie wpuszczenia pojazdu w sytuacji, gdy widzimy, że kierowca nie jest w stanie włączyć się do ruchu, gdyż pas do jazdy w kierunku przeciwnych jest pełen szybko jadących pojazdów naprawdę nie ma większego sensu, a pozwala na skuteczne zablokowanie drogi. Także i zatrzymywanie auta, gdy tylko zobaczymy pieszego, który idzie wzdłuż drogi w pobliżu przejścia dla pieszych, nie mamy pewności, że chce je przekroczyć mija się z celem.

 

Źródło:

Artur Włodarski, Polska mistrzem korków. Jak im zaradzić? [Jazda Polska], wyborcza.biz

Mariusz Kamiński, Kultura na drodze – nie czyń drugiemu co tobie nie miłe, auto-swiat.pl